Nepogrešivi

zgrada-rtrs_1.jpg

Na sajtu www.nebojsavukanovic.info objavili smo rezultate Analize informativnog programa RTRS-a objavljene u Zborniku Godine mržnje, laži i zla, a čitaocima prenosimo tekst Nepogrešivi koji je objavljen umjesto uvoda u Zbornik.

Nepogrešivi

Na prvom velikom Vatikanskom koncilu održanom 1870. godine proglašena je dogma o papinoj nepogrešivosti, po kojoj je rimski papa bezgrešan i nepogrešiv, sve što uradi je ispravno i ne smije se dovesti u pitanje ispravnost rada, riječi i stavova.. Slično Vatikanskom koncilu, uredništvo Radio-televizije Republike Srpske na tajnom sastanku, održanom vjerovatno prije 2006. godine, usvojilo je dogmu o nepogrešivosti predsjednika Republike Srpske i SNSD-a Milorada Dodika. Već godinama niko od urednika i novinara tzv “Javnog servisa Republike Srpske” nije posumnjao da je Dodik nekad u nečemu pogriješio, i u emisijama Informativnog programa RTRS-a godinama nije emitovan nijedan prilog ili vijest u kome se o Miloradu Dodiku govorilo u negativnom kontekstu.

U Katoličkoj crkvi kardinali, biskupi, fratri i ostali sveštenici nisu amnestirani dogmom o nepogrešivosti i odgovaraju za eventualne počinjene greške i zloupotrebe, ali na RTRS-u vlada dogma da nije samo nepogrešiv Dodik, već je i većina funkcionera SNSD-a, biskupi, kardinali i fratri vladajuće stranke raspoređeni od načelničkih, direktorskih do ministarskih pozicija, nepogrešivo i amnestirano bilo kakve odgovornosti. U Informativnim emisijama RTRS-a ne može se vidjeti niti čuti bilo kakva kritika na račun kadrova vladajuće stranke, ali ni visokih funkcionera koalicionih partnera iz DNS_a i Socijalističke partije RS.

Cjelokupan Informativni program RTRS-a posvećen je odbrani vlasti, veličanju lika i (ne)djela predsjednika Republike Srpske, uspjeha Ii velikih rezultata Vlade Republike Srpske, te vodećih kadrova vladajuće stranke i koalicije. Uprkos činjenici da je Republika Srpska na samom evropskom dnu, da smo vodeći po broju nezaposlenih, BDP-u, proizvodnji, iseljavanju mladih i drugim negativnim pokazateljima tzv “Javni servis Republike Srpske” svakodnevno u svojim informativnim emisijama stvara sliku o opštem razvoju, napretku, obećanjima, privrednom rastu i najavama velikih investicija. Jedan od najboljih primjera grube obmane i manipulacije novinara RTRS-a je i prilog novinara Marka Vejića u Dnevniku 2 RTRS-a emitovanom 5-og februara 2017. godine u kome se tvrdi da je tokom 2016. godine u Republici Srpskoj otvoreno više od 35 000 novih radnih mjesta, te se navode lažni i neistiniti statistički podaci o broju zaposlenih po regijama, od Trebinja do Banjaluke i Prijedora. Neistine i manipulacije su toliko očigledne i providne da je često suvišno na bilo koji način ih komentarisati, jer se informacije mogu vrlo lako provjeriti i utvrditi da se radi o grubim podvalama i neistinama.

I dok se sa jedne strane grčevito brane i pravdaju potezi i politika vlasti Milorada Dodika, sa druge strane ne prestaju svakodnevni oštri napadi i brutalni obračuni sa opozicionim strankama i liderima. Godinama se na RTRS-u ne može vidjeti bilo kakav afirmativan prilog o radu nekog ministra, gradonačelnika i funkcionera iz opozicije, a koalicija opozicionih stranaka uporno se naziva “takozvani Savez za promjene” što je jedan od jasnih pokazatelja brutalne propagande i izostanka poštovanja najosnovnijih novinarskih standarda.

Koliko daleko se ide u propagandi i veličanju čelnih ljudi na vlasti govori i podatak da je u Dnevniku 2 RTRS-a od 18.1.2017. čak 28 od ukupno 32 minuta Dnevnika bilo posvećeno Miloradu Dodiku, njegovoj odbrani i kritici Odluke Vlade SAD-a da mu uvede sankcije. RTRS je organizovao specijalne emisije, u goste dovodio razne lažne analtitičare koje plaća Vlada Republike Srpske kako bi se spinovala javnost kako odlazeća administracija Baraka Obame želi da se osveti Miloradu Dodiku, i kako će nova administracija Donalda Trampa skinuti sankcije kad preuzmne upravljanje SAD-om..
U pojedinim Dnevnicima i informativnim emisijama RTRS-a Milorad Dodik se pojavljuje u čak u 8 do 11 različitih vijesti i priloga. Pritisak RTRS-a je posebno jak kada se Dodik i Vlada RS nalaze u teškoj situaciji, ili se pojavi neka velika afera u kojoj je lider SNSD-a glavni akter, poput pokretanja procesa protiv rukovodstva Pavlović banke zbog afere “vila” u Beogradu. Dnevnici RTRS-a redovno počinju vijestima i afirmativnim prilozima o aktivnostima predsjednika i premijerke Republike Srpske, pa tako više od 20 centralnih Dnevnika u jednom mjesecu počinje sa Miloradom Dodikom.

Afera o kojoj su govorili i pisali gotovo svi mediji u Srpskoj osim RTRS-a, vezana za zatvoreno Predstavništvo Republike Srpske u Izraelu i njenog predsjednika Arijela Livnea, savjetnika Milorada Dodika, potpuno je razotkrila svu pristrasnost i jednostrast RTRS-a. Ne samo da RTRS nije prenio stavove i informacije visokoh zvaničnika Izraela, ambasadora BiH u Izraelu, ministra vanjskih poslova BiH i opozicionih političara o zloupotrebama i trošenju budžetskog novca za Predstavništvo RS u Izraelu koje uopšte ne radi, koje su se mogle vidjeti u svim ostalim medijima u Republici Srpskoj i BiH, na RTRS-u su emitovani potpuno jednostrani prilozi posvećeni odbrani Dodikovog savjetnika, te emitovane specijalne emisije u kojima je gostovao Ari Livne, i u kojima su iznošene oštre kritike na račun opozicije koja nije imala priliku da odgovori na optužbe.

Novinari RTRS-a ne poštuju ni minimum novinarskih standarda i pravila, u prilozima nema druge strane i opozicija najčešće nema priliku ni da odgovori na teške optužbe i uvrede. Vrlo često se potpuno bojkotuju konferencije za novinare čelnih ljudi Saveza za promjene i opozicije, pa se tako u porogramu RTRS-a uopšte se ne može čuti njihov odgovor na brutalne optužbe i napade funkcionera SNSD-a. Tako je bilo i poslednjeg vikenda u julu 2017. godine kada je urednik Dnevnika 2 RTRS-a Momčilo Ostojić emitovao izjave premijerke, predsjednika Srpske i poslanika SNSD-a Nikole Špirića sa konferencije za novinare održane nakon sjednice Izvršnog komiteta SNSD-a u Banjaluci, iznesene su teške optužbe na račun SDS-a, ali urednik Ostojić nije želio uopšte da prenese ni sekundu odgovora šefa Kluba poslanika SDS-a u PD PS BiH Aleksandre Pandurević koja je održala vandrednu konferenciju za novinare na kojoj su bili prisutni i novinari RTRS-a. U napadima na opoziciju ne biraju se sredstva, ne koriste se pouzdani i provjereni izvori informacija, a protiv pojedinih opozicionih lidera i najvećih kritičara Milorada Dodika vodi se najprljavija propaganda i pokušaji diskreditacije.

U obimnoj Analizi Informativnog programa RTRS-a za period od februara 2016. do jula 2017. godine, na više od 600 strana predstavljamo čitaocima analize Dnevnika 2, Pečata, Aspekta, Teleringa i ostalih informativnih emisija RTRS-a. U analizama smo samo evidentirali i pobrojali priloge, kako su pojedine teme obrađene i ko su bili sagovornici, bez bilo kakvih komentara i subjektivnog doživlja neke od emisije i sadržaja.
Analiza ima za cilj da se dokumentuje i potvrdi sva jednostrasnost, neprofesionalnost i krajnju pristrasnost RTRS-a, koji nažalost nije javni servis svih građana koji treba istinito i objektivno da informiše javnost i građane, već se pretovrio u propagandnu mašineriju vladajuće stranke. Dovoljno je pogledati analize emisija u nekoliko dana ili samo u jednom mjesecu, pa da svakom neupućenom laiku bude jasno da RTRS ne poštuje nikakva novinarska pravila, da je urednička politika izrazito pristrasna i naklonjena vladajućoj stranci, i da RTRS nije javni servis već megafon vladajuće stranke i struktura. Za ovakvo stanje ne treba kriviti novinare RTRS-a, koji su primorani da trpe mobing i velike pritiske svjesno kršeći pravila mimo svoje volje, već je sva odgovornost na direktorima i urednicima RTRS-a, te članovima Nadzornog odbora koji su postavljeni po političkoj liniji kako bi izvršavali i sprovodili naređenja svojih stranačkih kolega i političkih mentora. U brutalnoj propaganda ima veći broj urednika i novinara koji se posebno ističu, ali se mora posebno istaći ime Nade Veletić, urednice emisije Pečat. Ona izrazito neprofesionalno i pristrasno radi svoj posao, sa toliko snishodljivosti razgovara i montira priloge o predsjedniku Dodiku i premijerki Cvijanović, a sa druge strane isijava ogromnu količinu mržnje i uvreda prema liderima opozicije da sam ubijeđen da će njeno ime u narednom period ući u udžbenike kako bi se studentima i budućim novinarima navodila kao primjer neprofesionalnosti, nekorektnosti i pokazatelj u kakvog monstruma može da se pretvori neki novinar puzajući pred moćnicima.

Cilj ove publikacije i analize emisija Informativnog programa RTRS-a u periodu od godinu dana, u kome su hronološki poredane i razdvojene analize emisija po mjesecima, je da se skrene pažnju javnosti na veliki problem zloupotrebe Javnog servisa Republike Srpske i kontaminacije javnog prostora koja ima veome štetne i negativne posledice na cjelokupno društvo. Očekujemo da odgovorni postanu svjesni svih negativnih posledica neodgovornog ponašanja i zloupotreba kako bi se u narednom period promijenio način rada i uređivačka politika, a umjesto Fabrike mržnje, laži i zla RTRS ponovo postao istinski, objektivni i profesionalni Javni servis Republike Srpske i svih njenih građana.

Nebojša Vukanović